
Wydział Finansów Publicznych
Wydział podlega Skarbnikowi Gminy, p. Mieczysławie Dziubdzińskiej (tel. 071 323-02-69, e-mail: skarbnik@gmina.dlugoleka.pl).
W skład wydziału wchodzą:
I. Referat Księgowości Podatkowej, realizujący zadania z zakresu:
- opracowywania założeń strategii Gminy w zakresie politycji podatkowej;
- opracowywania projektów uchwał w sprawie określenia wyskości stawek podatkowych i opłat lokalnych;
- opodatkowania podatkami lokalnymi osób fizycznyc, osób prawnych i jednostek organizacyjnych;
- windykacji należności budżetu gminy z tytułu podatków i opłat lokalnych;
- prowadzenia rachunkowości podatków i opłat lokalnych;
- prowadzenia kontroli prawidłowości złożonych przez podatników deklaracji i informacji, będących podstawą opodatkowania;
- przygotowywania postpowań w sprawie ulg i zwolnień w zakresie podatków i opłat lokalnych;
- wystawiania zaświadczeń dotyczących płatności podatków i opłat lokalnych oraz prowadzenie rejestru tych zaświadczeń;
- monitorowania pomocy publicznej udzielonej przedsiębiorcom, sporządzania sprawozdań i udzielania informacji w tym zakresie.
II. Referat Księgowości Finansowej, realizujący zadania z zakresu:
- opracowywania założeń strategii finansowej Gminy;
- dokonywania płatności zarządzania płynnością finansową Gminy;
- współracy z bankami oraz instytucjami finansowymi, firmami konsultingowymi i audytorami;
- pozyskiwanie dla Gminy źródeł finansowania krajowych i zagranicznych, z wyłączeniem funduszy UE;
- nadzoru nad wiarygodnością poręczeń i gwarancji dotyczących zawieranych umów;
- obsługi finansowej jednostek i zakładów budżetowych oraz przkazywania środków finansowych z budżetu Gminy na realizację umów dotacyjnych, obsugi kredytów i pożyczek zaciąganych przez Gminę;
- zarządzania całokształtem zagadnień związanych z organizacją rachunkowości zarządczej i informacji finansowej dla potrzeb wewnętrznych Gminy, jej organów oraz dla innych prawem przewidzianych instytucji;
- przygotowywania postępowań w sprawach o udzielenie zamówień publicznych związanych z pozyskiwaniem środków finansowych;
- prowadzenia rejstru zobowiązań wekslowych Gminy;
- zarządzania procesem budżetowania oraz opracowywania projektów budżetów i budżetów Gminy;
- monitorowania, kontroli i analizy realizacji budżetu Gminy oraz opracowywania projektów uchwał i zarządzeń zmieniających budżet, minitorowania zmian w budżecie;
- sporządzania prognoz ekonomiczno-finansowych oraz raportów dotyczących budżetu gminy dla instytucji wewnętrznych;
- opracowywania i aktualizacji harmonogramu dochodów i wydatków budżetu;
- kontrollingu;
- współpracy z innymi jednostkami organizacyjnymi i komórkami organizacyjnymi celem realizacji zadań Wydziału;
- prowadzenia rachunkowości Gminy;
- nadzoru nad dekretacją, ewidencją i obiegiem dokumentów finansowo-księgowych w Urzędzie;
- badania legalności, rzetelności i prawidłowości dokumentów finansowo-księgowych;
- ewidencji majątk rzeczowego i finansowego oraz wyposażenia Urzędu, a takrze zarządzanie jego inwentaryzacją;
- obsługi kasowej;
- rozliczeń podatku VAT;
- wynagrodzeń pracowniczych i bezosobowych oraz rozliczania delegacji, ryczałtów i innych świadczeń pieniężnych pracowników Urzędu;
- dokonywania rozliczeń z kontrahentami Gminy;
- sporządzania sprawozdawczości finansowej Gminy
![]() |
![]() |
![]() |